Sofia Hjertquist

Alla inlägg under mars 2014

Av Sofia Hjertquist - 30 mars 2014 19:37

           


Senaste nyheterna från Monki bara stormar in.

Genast ser vi vår- & sommarfärgerna smyga sig på,

samt alla fina mönster. Väntar vi en månad till

så kommer hela lönen gå åt, det vill jag lova.


Slänger upp lite nyheter från Weekday också, varsågoda alla män!

 

           


Av Sofia Hjertquist - 24 mars 2014 12:35

       


Något snyggt för männen!

Varsågod.

Av Sofia Hjertquist - 24 mars 2014 12:27

 

Börjar känna mig ganska pressad när det gäller jobb. Kollar runt varje dag, på alla sidor jag kan tänka mig.

Söker tjänster som jag vet att jag klarar av, och även tjänster som jag har mindre chans att fixa.

Jag söker till och med arbeten som jag verkligen inte vill söka egentligen, som t.ex telefonsäljare.

Jag har fan inte råd att vara kräsen, men när man inte ens kan få ett jobb som telefonförsäljare, så blir

man ganska knäckt. Pengar. Ja, pengar är ett problem, vilket det är i många fall, men nu börjar jag gå

på väggarna. Känns som att jag sitter inlåst. Inlåst i lägenheten 24/7. Börjar bli ganska trött på att bara

tvätta, vika kläder, bädda, dammsuga, damma, diska. Visst, det är tillfredsställande - men inte 10 gånger om dagen.

 

Om några timmar ska jag ta mig en runda upp till kullen och solen. Ett ställe som Max, jag och Jocke hittade igår

när vi var ute och gick. Jocke tog en kaffe, satt i solen och snackade jobb, livet, framtiden - himla trevligt.

Jag tänker sätta mig där ett tag, fundera, fokusera, försöka förändra, för senare är det innebandy, och det kan

jag ju inte missa.

Av Sofia Hjertquist - 20 mars 2014 16:38

   

GE MIG.     

Av Sofia Hjertquist - 14 mars 2014 16:59

 

Slänger upp lite outfits till er där ute som känner er lite lost inför vår & sommar!

Här är några exempel på outfits som de flesta skulle bära en lite finare kväll på

en restaurang med sina svärföräldrar, men tänk lite utanför boxen för en sekund...

 

           

(Bilderna är tagna från www.monki.com)

 

 

Av Sofia Hjertquist - 14 mars 2014 13:52

 

(Så här tjusig var jag på jobbintervjun i onsdags, kändes

underbart att kunna gå runt i vårkläder och bara njuta i solen!)



Sitter för tillfället och tittar på "Sjunge Himmeln" - säga vad man vill om det, men ganska underhållande! 

Senare, när pojkvännen drar till gymmet, så blir det min uppgift att ta hand om middagen!

Det jag planerat kan jag tyvärr inte berätta än, eftersom att han inte ska veta om något,

men det kommer eventuellt bilder senare ikväll.

 

Hoppas ni får en toppendag!

Själv ska jag sätta igång med städning för fulla muggar.

Tvätta, hänga tvätt, vika kläder, diska, och det gamla vanliga, haha!

Av Sofia Hjertquist - 13 mars 2014 07:53

Dagens inspiration för er som gillar det lilla extra.


"URBAN"

 

För kvinnan:

 

         

 

I flesta fall när jag lägger upp inspirationsbilder på detta sättet, från samma eller olika butiker samtidigt  så är

tanken att du kan kombinera alla plagg/accessoarer til en enda outfit. Men känner du att du inte riktigt vågar

gå hela vägen, så är det minst lika fett att handplocka plaggen, och kombinera ihop till en outfit som bara skriker: DU.

 

 

För männen:

 

         

 

 

 

Av Sofia Hjertquist - 12 mars 2014 14:59

 

Herre min tid vilken seriös arbetsintervju jag var på nyss. Kom precis hem efter att ha varit på en utav dom mest

intensiva och inflytelserika intervjuerna på länge, och jag har ändå varit på en del, i alla fall när det gäller jobb.

Det jag inte visste om innan var att det skulle vara en gruppintervju, men himmel vad trevligt det var, och lärorikt!

Jag visste heller inte om att jag skulle få träffa den riktigare grundaren av Espresso House när jag gick in

i personalrummet - men visst fan fick jag träffa honom, vilket kändes stort för mig som har ett stort kaffeintresse!

 

Vi tar det från punkt 1:

- En manager och en rekryterare stod och redovisade om Espresso House historik, hur de startades, hur de framställer

deras exklusiva och kvalitékaffe genom Power Point. Otroligt intressant hur mycket arbete

det ligger bakom bara ett kilo kaffe som sänds  vidare till själva caféet i sig.

Hade man vetat om tidigare hur hela proceduren går till, från att bönderna handplockar de

allra finaste kaffebönorna till att de pressats och efter några minuter landat i din mage som gäst, så hade man druckit

det med mer kärlek än du kan ge din respektive på alla hjärtans-dag, under 10 års tid.

Skämt å sido, det är otroligt vilken resa dessa små, söta kaffebönor får erfara innan vi baristor kör slutspurten.

För att gå vidare med att berätta om intervjun:

Efter att de berättat om historiken och bönornas väg till caféet så hade de personlig presentation på slutet, då alla

vi som var där, det vill säga ungefär 10 pers, skulle berätta lite om oss själva. Vad  vi heter, ålder, boende/födelseort,

fritidsintressen, tidigare arbetserfarenheter, varför man sökte jobbet, varför personen i fråga just skulle få jobbet.

För min del gick det väldigt bra och flöt på som det brukar göra när jag snackar med en tight polare eller

pojkvännen min. Inga konstigheter. Ni som känner mig vet att jag brukar få folk på gott humör, samt att jag slänger

in den lite mer charmiga sidan, vilket resulterade i att jag fick väldigt god kontakt med både de som sökte jobbet, och

de som höll föredraget om företaget. Över lag så kändes det som jag fick in en ganska bra fot.

 

Nu gäller det bara att hålla tummarna. Inte nått finalen än.

Nu har jag alltså klarat av rond 1, och blir förhoppningsvis uttagen till rond 2, då det innebär att jag ska på en liknande

intervju till, fast lite mer ingående, antar jag. Skulle jag sedan ha turen att klara rond 2, så blir man uttagen att provjobba

2-3 dagar, 3-4 timmar/dag. Då blir man upplärd från grunden och kan därefter kalla sig för riktig barista.

 

Det enda som "oroar" mig är att:

De la upp jobbannonsen för 1 vecka sedan, och på 7 dagar är det över 500 personer som sökt samma tjänster,

och det finns 3-4 lediga tjänster som de ska fylla. Så detta betyder att jag kan bli en utav de 4 lyckliga utav mer

än 500 som sökt tjänsten. Bara det i sig är ganska sjukt, tycker jag. Det som återstår nu är att hålla tummarna

för att jag ska få ett mejl där det står att jag är vidare i rond 2. Fia går på helspänn, kan man säga!

 

Hoppas, hoppas, hoppas.

Det är det enda jag kan säga!

Presentation


21 year old fashion blogger from Sweden. FUNKY soul-FASHION is the future. Follow, and be a part of something beautiful.

Sök i blogg

Länkar

Kategorier

FRÅGA PÅ!

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

CHOOSE YOUR OWN LANGUAGE


Skapa flashcards